Ekspresowa obwodnica Marek S8 – kiedy otwarcie, informacje o budowie

Sieć dróg ekspresowych w Polsce jest coraz bardziej rozbudowana, ale do pewnego czasu Warszawa była przez nie omijana, co powodowało ogromne problemy na trasach wyjazdowych z miasta. Marki to jedno z miejsc, które bardzo cierpi z tego powodu – ale już niedługo. Problem rozwiązać ma ekspresowa obwodnica w ciągu drogi S8, która ominie tę miejscowość i połączy się z węzłem Radzymin Południe. Oto szczegóły dotyczące powstającej trasy.

Na początek rozwinę wątek ze wstępu odnośnie problemów z drogami dojazdowymi do Warszawy. Wyobraźmy sobie, że jest początek 2012 roku. Stolica Polski nie ma wtedy ani jednej wylotówki w standardzie drogi ekspresowej. Jadący na południe (Kraków, Katowice) tłoczą się w korkach na Alei Krakowskiej w Raszynie. Jadący na zachód tłoczą się na DK 92 (autostrada A2 wciąż jest w budowie). Jadący na północny zachód zmagają się z korkami w Łomiankach, a osoby, które interesuje część Polski wysunięta na północny wschód stoją właśnie w Markach.

W 2016 roku część z tych problemów została wyeliminowana, ponieważ na południe i zachód możemy bezkolizyjnie wyjechać drogami szybkiego ruchu. Marki długo czekały na rozwiązanie swojego problemu – wkrótce się doczekają.

Marki - DK8 i korki

Obwodnica Marek

Pod koniec 2014 roku podpisane zostały 2 umowy pomiędzy GDDKiA, a wykonawcami, którzy mają wybudować odcinek drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Radzymin Południe. Pierwszy wspomniany węzeł to miejsce, w którym obecnie kończy się Trasa Toruńska, czyli „kikut” drogowy, z którego wszyscy kierowcy muszą zjeżdżać na ulicę Piłsudskiego. Po ukończeniu budowy będziemy mogli pojechać drogą S8 dalej. Jej szlak został ustalony tak, aby omijać Marki od wschodu.

Prace zostały podzielone na 2 zadania. Pierwsze z nich obejmuje liczącą 8,1 km drogę zaczynającą się od węzła w Markach, następnie przecinającą Zielonkę (węzeł z Drogą Wojewódzką 631), a kończącą się węzłem Kobyłka. Fragment ten wybuduje firma Salini.

Drugie zadanie przypadło firmie Astaldi. W jego ramach do wybudowania będzie 7,2 km drogi ekspresowej S8 od Kobyłki (bez węzła), przez Wołomin (w którym stworzony zostanie węzeł), aż do węzła Radzymin Południe, który połączy budowaną obwodnicę z istniejącym fragmentem ekspresówki prowadzącym na Białystok.

S8 obwodnica Marek - mapa

Cały odcinek ma mieć po 3 pasy ruchu w każdą stronę, a szerokość jednego pasa ruchu wynosić ma 3,5 metra. Oczywiście wszystkie wjazdy i zjazdy będą bezkolizyjne.

Jest to rewelacyjna wiadomość dla wszystkich, którzy czasami muszą jeździć drogą krajową obecnie prowadzącą przez Marki w godzinach innych, niż nocne. Bez obwodnicy sytuacja jest dramatyczna, ponieważ Marki z licznymi światłami, przejściami dla pieszych i skrzyżowaniami stały się wąskim gardłem dla ruchu, który jedzie wybudowanymi już odcinkami drogi S8 na północ i południe. Wszystkie samochody (w tym ogromna ilość ciężarówek) po kilkudziesięciu kilometrach bezkolizyjnej jazdy finalnie stają na światłach w Markach tworząc ogromne korki.

Teraz cały ten ruch poprowadzony zostanie obwodnicą, która zredukuje ulicę Piłsudskiego do roli drogi lokalnej i zdejmie z niej praktycznie cały tranzytowy ruch. Sytuacja powinna być porównywalna z tym, czego doświadczają mieszkańcy Raszyna i Janek po wybudowaniu obwodnicy tych miejscowości.

Droga ekspresowa S8 - Polska

Kiedy otwarcie?

Ten sielankowy scenariusz stanie się rzeczywistością w 2017 roku, kiedy to zakończyć się ma budowa obu etapów. Dokładne terminy to maj dla odcinka pierwszego, wrzesień dla drugiego. Na wiosnę 2016 roku powinniśmy być świadkami intensyfikacji właściwych prac, po okresie, gdy firmy które wygrały przetargi zajmowały się przygotowaniami. Po ukończeniu ekspresowej obwodnicy Marek S8 wykonawcy wyremontują istniejący odcinek DK 8 przebiegający przez tę miejscowość.

Budowana droga w przyszłości połączona zostanie z S17, czyli Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Będzie to miało miejsce na węźle Drewnica ulokowanym pomiędzy węzłami Marki i Kobyłka. Na chwilę obecną jednak nie ma zgody co do przebiegu WOW, w związku z czym jeszcze przez pewien czas po ukończeniu budowy nowego odcinka S8 węzeł ten pozostanie nieużywany.

Ale mieszkańcom Marek i kierowcom, którzy codziennie tkwią w korkach na Piłsudskiego raczej nie będzie to spędzało snu z powiek, gdy zniknie wąskie gardło łączące północną Polskę z Warszawą.

Aktualizacja 28.12.2016:

Poniżej zobaczyć można procentowy postęp poszczególnych prac w Zadaniu 1, za które odpowiada Salini.

S8 Marki Radzymin - Zadanie 1 - postęp prac

Zaawansowanie niektórych obiektów np. wiaduktów na poziomie 30-40% nie wygląda zbyt imponująco. Z kolei Zadanie 2, budowane przez Astaldi prezentuje się tak:

S8 Marki-Radzymin - Zadanie 2 - postęp prac

Tutaj prace idą idealnie i większość obiektów jest już skończona, jedynie montaż ekranów akustycznych ma zaawansowanie poniżej 30%.

Ciężko jest na chwilę obecną wyrokować, czy średnie postępy Salini wpłyną na termin oddania całej trasy, bo zostało jeszcze kilka miesięcy, a odpowiednia mobilizacja może zupełnie zmienić sytuację. Ale z dzisiejszej perspektywy jeśli miałyby mieć miejsce jakieś obsuwy, to prędzej z powodu Zadania 1, niż 2. O dalszych postępach na budowie będę informował w kolejnych aktualizacjach.

18 KOMENTARZE

      • cześć , wąskie gardło nie zniknie przesunie sie z „przełyku ” do podbrzusza. Codziennie jeźdźę z Marek przez most Grota i nie jestem w stanie sobie wyobrazic co sie stanie przed Mostem jak będzie niczym nie skrępowany sznur aut dobijał do Grota przez obwodnicę Marek !!!
        Marki i okolice Wawy oraz tranzyt mają to wpisane w „geografie położenia” ale Targówek może juz skandowac „Żoliborzaną” : dziekujemy, dzikujemy, dziękujemy, dziękujemy ……

        • Celna uwaga, niestety może być ciężko w kierunku na Poznań, chociaż finalnie chyba i tak oszczędności czasowe będą, bo w Markach są światła powodujące, że trzeba stać choćby nie wiem co. Na zakorkowanej S8 problemy tworzą się przez mieszanie się samochodów, zmiany pasa itp. Więc będą się samochody toczyć, ale nie stać w miejscu. Co nie zmienia faktu, że nie spodziewałem się, że po przeróbce Trasy AK na drogę ekspresową będą występować problemy z płynnością o takim natężeniu.

  1. Wyjazd z Marek zajmuje poltorej godziny!!! A po drugie to hańba karygodna, ze przez lata dopuszczono do tak złego stanu dawną ,ceglaną architekturę w Markach. APELUJE DO WLADZ. Proszę ją uratować i wyremontować! Niemal kazdy stary ceglany dom. Zwłaszcza w drugiej części Marek walą sie stare A stylowe domy z XIX WIEKU!

  2. Ciekawe czy COŚ zostanie zrobione z nowo wyremontowanym mostem Grota.
    Tam jest jakiś problem z oznakowaniem .Kierowcy zwalniają bez powodu .
    Przypuszczam ,że się gubią tych oznakowaniach

    • To jest trochę kuriozalna sytuacja, że remont za tyle milionów złotych, przerobienie do drogi ekspresowej, a codziennie jest korek przed węzłem Modlińska. Nie wiem czy tam da się znakami już coś poprawić, bo przez fakt, że przed mostem trzeba zjechać na jezdnie zbiorczo-rozprowadzające nawet jeśli chcemy zjechać z S8 za mostem Grota zawsze nowe osoby będą zwalniać i zastanawiać się jak jechać. Nie jest to po prostu dla nich naturalne.

      Chociaż liczę, że znaki też zoptymalizują. Na POW po jakimś czasie to dopracowali, na S8 pewnie też tak się stanie :)

  3. Zgadzam się z Jarkiem z Marek. Nawet, jak zbudują S8 od Marek dalej na północ, to zakorkowaniu będzie ulegać sam Most Grota z dojazdami- chociaż jest tam 5 pasów jezdni w każdą stronę. Ale Most podzielono w ten sposób, że 2 jezdnie są do jazdy ekspresowej (czyt. tranzytowej), a 3 do jazdy miejskiej (czyt. wewnątrzmiejskiej).
    I te 2 pasy tranzytowe nie mieszczą tam ruchu ekspresowego i dlatego występują tam stale spowolnienia. Niestety Inwestor wraz z projektantami – nie popisali się przewidywalnością rozwoju wydarzeń drogowych (w szczególności zwielokrotnego natężenia ruchu na tych ww. rozdzielonych pasach). Poza tym na węźle Modlińska- następuje dogęszczenie ruchu z Tarchomina i Białołęki- a samym Moście i zaraz za nim następuje ,,mieszanie się ” ruchu pojazdów – głównie tych, co chcą zjechać na Wisłostradę i na Bielany. Na koniec WNIOSEK: GDDKiA – jako Inwestor , nie powinien budować S8 – wewnątrz dzielnic W-wy (Bemowo,Bielany,Praga Północ)- tylko zbudować ją kawałek dalej,poza jej granicami adm., najlepiej w okolicach za Łomiankami. A tak cały ruch tranzytowy z Litwy, Łotwy, Estonii, Białorusi, czy Finlandii przeciska się przez ,,środek” W-wy! GRANDA- w myśleniu, działaniu i przewidywaniu!

    • Wydaje mi się, że cel był taki, by S8 pełniła rolę zarówno trasy tranzytowej, jak i międzydzielnicowej – co do tego nie mam specjalnie problemu, bo dzięki temu trasa jest bardziej funkcjonalna (no i gdyby miała iść w nowym śladzie to pewnie by powstała za 15 lat i byłyby komplikacje tak jak na WOW). Problemem stało się za to wykonanie po lewej stronie Wisły, bo węzeł nad Wisłostradą jest strasznie skomplikowany, co przy takim natężeniu ruchu i prędkościach tworzy zarówno korki, jak i niebezpieczne sytuacje. Gdyby jego rozplanować w jakiś inny sposób (tylko czy przy dostępnym terenie trasy AK było to możliwe?), to byłoby naprawdę spoko, mimo obecności ruchu tranzytowego tak blisko centrum

  4. Mieszkam w markach . W kamienicy znajdującej się przy samej ulicy Piłsudskiego. Czekam z utęsknieniem na obwodnicę. Szczerze mówiąc jestem sfrustrowany do tego stopnia iż planowałem wyprowadzić się z tej miejscowości. O której godzinie bym nie wyjechał zawsze jest korek. Prawy pas stoją tiry same tiry . Kiedyś naliczone przez całe marki 100 tirów stali jeden za drugim. Proszę sobie wyobrazić jakie spaliny wdycham. Mało tego . W godzinach nocnych tiry nie zwalniają do dopuszczalnej prędkości tylko jadą 70 80 km/h Powoduje to całe drżenie kamienicy do tego stopnia ze czuje to pod nogami . O szklanka brzdekajacych nie wspominając. Tragedia. Ze mieszkańcy nie zdecydowali się na strajki blokując główna drogę aby gitd szybciej rozwiązała ten problem . Czekam na obwodnicę z otwarciem jej chyba się napie…
    Pozdraqiam

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet 129 KM Elegance – TEST

Suzuki SX4 S-Cross to samochód dla osób, które potrzebują crossovera o bardziej klasycznym charakterze. Takiego, który nie...

Fizyczne przyciski i pokrętła w samochodach – czemu tracą popularność?

Coraz więcej producentów samochodów rezygnuje z klasycznych, fizycznych pokręteł i przycisków, na rzecz płytek dotykowych lub zaszywania kolejnych funkcji w systemach inforozrywki...

Hyundai i30 1.5 DPI 110 KM Comfort – TEST

Jak wypada Hyundai i30 po liftingu, który przeszedł w 2020 roku? Miałem okazję to sprawdzić, testując samochód w bardzo ciekawej konfiguracji. Rzadko...

Honda Jazz Hybrid 109 KM Executive – TEST

Honda Jazz to nie jest zwykły, mały miejski samochód. Chociaż gabaryty ma niewielkie, to dzięki wysokiemu nadwoziu i zmyślnym rozwiązaniom pokroju specyficznego...

Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 KM Tekna – TEST

Nissan Juke pierwszej generacji był jednym z pionierów segmentu kompaktowych crossoverów, wyróżniając się jednocześnie w nim swoją bryłą. Bardzo niestandardowy projekt nadwozia...