Mapy Google i nowy głos – dlaczego został zmieniony?

Osoby korzystające z map Google na telefonach z systemem Android i iOS (iPhone) mogły ostatnio napotkać istotną zmianę w działaniu programu. Od weekendu 23-24 maja 2020 Google wprowadziło nowy głos lektora – już nie człowieka, a maszyny. I nie skończyło się to dobrze.

Od wielu lat głosem map Google był Jarosław Juszkiewicz, dziennikarz Polskiego Radia Katowice. To on mówił gdzie skręcić, w którą stronę świata się kierować. Nie spotkałem się z żadnymi zażaleniami na brzmienie głosu lektora, ludzie w Polsce zdążyli się już do niego przyzwyczaić. Dlaczego zatem został on zmieniony?

Wszystko spowodowane jest planowanymi zmianami w treści komunikatów w mapach Google. Obecnie mamy do czynienia z dosyć prostym zestawem komend „skręć w lewo”, „jedź dalej prosto” itp. W przyszłości mają one zostać rozbudowane i charakterystyczne punkty, tzn. „skręć w prawo za kościołem”. Korzystając z generowanego przez komputer głosu można tego typu komunikaty łatwo tworzyć. Nagranie ich z żywym lektorem byłoby znacznie bardziej czasochłonne. Dlatego wygrało prostsze rozwiązanie.

Nowy lektor map Google – opinie

Niestety nowy głos daleki jest od ideału. Poprzednio komunikaty dla mnie były zupełnie neutralne – niczym nie irytowały, a przecież o to w nich chodzi. Nowy głos za który odpowiada maszyna ma zdecydowanie mniej przyjemny tembr i chociaż nie jechałem z nim jeszcze w dłuższą trasę to kilka próbek, które sprawdziłem na swoim telefonie z Androidem nie brzmi zachęcająco. Okazuje się, że nie jestem w swojej opinii osamotniony, ponieważ wystarczy zajrzeć na opinie o Mapach Google w sklepie Google Play – ostatnio pojawiła się tam masa najniższych ocen, z komentarzami krytykującymi nowy głos.

Wcale takim osobom się nie dziwię, biorąc pod uwagę, że nawigacja od Google jest dla wielu podstawowym towarzyszem podróży. I irytujący głos po kilku godzinach może stać się realnym utrapieniem podczas jazdy. A wystarczyło wprowadzić prostą rzecz – dać użytkownikom wybór. Chcesz mieć dokładniejsze komunikaty? Wybierz głos maszyny. Wystarczą ci prostsze? W ustawieniach czeka dotychczasowy lektor. Niestety Google nie po raz pierwszy uznało, że wie lepiej od swoich użytkowników co jest dla nich lepsze. Niestety szanse na powrót głosu Juszkiewicza są niewielkie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Opel Corsa F 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Nowy Opel Corsa to samochód mający naprawdę zadziorny wygląd. Egzemplarz, który dostałem do testów jeszcze podkreślał jego...

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM Style – TEST

Skoda Fabia 3 generacji to samochód, który w dzisiejszych czasach nie wzbudza już większych emocji. W sumie ten model nigdy nie miał...

Opel Astra K 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Piąta generacja Opla Astry, nosząca oznaczenie K, w 2019 roku przeszła lifting. Mnie przypadło pierwszy raz stanąć "twarzą w atrapę chłodnicy" z...

KIA e-Niro 204 KM 64 kWh XL – TEST

KIA e-Niro to samochód elektryczny, który oferowany jest w dwóch wariantach. Bardziej miejskim, mającym baterie o pojemności 39,2 kWh i silnik elektryczny...

Jeep Renegade GSE 1.3 Turbo 180 KM Limited – TEST

Jeep Renegade to samochód, którego śmiało nazwać można Wranglerem dla "normalnego" kierownicy. Nie aby Wranglera mogli kupić jedynie szaleńcy, ale pomimo tego,...