Egzamin na prawo jazdy – jak wyglądała teoria kiedyś i jak wygląda dziś

Prawo jazdy to w dzisiejszych czasach bardzo ważne uprawnienie, a pierwszym krokiem do jego zdobycia jest zdanie egzaminu teoretycznego. Prawo jazdy przydaje się często do znalezienia fajnej pracy. W życiu prywatnym sprawia, że możemy komfortowo dotrzeć do pracy i z pracy do domu, zamiast korzystać z zatłoczonej komunikacji miejskiej, przywieźć ciężkie zakupy do domu, dotrzeć do miejsc gdzie jest słaba komunikacja miejska albo w ogóle jej nie ma. Dzięki temu dokumentowi możemy również czerpać przyjemność z prowadzenia samochodu i rozwijać swoją pasję motoryzacyjną.

Autorką tekstu jest Gosia, moja koleżanka, która lubi motoryzację i będzie co jakiś czas publikowała na Autoblog24 swoje teksty :) – Wahacz

W 2011 roku kandydaci na kierowców szturmem ruszyli do szkół nauki jazdy aby zdążyć przed zmianami w egzaminach teoretycznych na prawo jazdy, które miały wejść w życie w 2012 roku. Wcale się temu nie dziwię, bo przecież miał być zdecydowanie wyższy poziom trudności i tym samym mniejsza zdawalność. I tak też się stało. Egzamin teoretyczny się zmienił i jest trudniej.

Zmiany w egzaminowaniu przyszłych kierowców miały na celu poprawić bezpieczeństwo na drogach. Pisząc artykuł w 2017 roku, czyli pięć lat po wprowadzeniu zmian i analizując statystki dostępne na stronie Wojewódzkiego Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie z lat 2011-2016 mogę tylko śmiało stwierdzić, że zmniejszył się procent zdawalności egzaminu teoretycznego w latach po wprowadzeniu zmian. Jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drogach od roku 2011 do 2016, to nawet analizując statystki wypadków i kolizji nie da się stwierdzić czy zmiany w egzaminach faktycznie przełożyły się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy nie. Wynika to z faktu, że zmieniły się również takie czynniki jak np. zwiększenie ilości samochodów na drogach albo poprawa bezpieczeństwa samych samochodów przez nowoczesną technologię stosowaną przez producentów.

WORD Warszawa

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy przed wprowadzeniem zmian

Przed zmianami wprowadzonymi w 2012 roku egzamin teoretyczny był łatwy. Baza pytań była zamknięta ok. 300 pytań testowych wielokrotnego wyboru i jawna. W szkole nauki jazdy po zapisie na kurs kandydat na kierowcę dostawał książeczkę z testami i testy na płycie, bo każdy woli inną formę nauki. Wystarczyło te testy przeanalizować, wypełnić, kilka razy przejrzeć i ten egzamin to była czysta formalność i większość bez problemu zdawała go za pierwszym razem. Z pozytywnym wynikiem egzaminu teoretycznego wychodziło ponad 80% kursantów. Wtedy to głównie egzamin praktyczny nastręczał egzaminowanym najwięcej problemów. Za pierwszym razem zdawalność praktycznej jazdy wynosiła zaledwie kilka procent i tu się nic nie zmieniło do dnia dzisiejszego. Nadal przejechanie łuku, górki, parkowanie czy też jazda po mieście i pokonywanie skrzyżować oraz rond sprawia wielu egzaminowanym trudności.

Egzamin teoretyczny po zmianach w 2012 roku

Po wprowadzeniu zmian w egzaminach teoretycznych baza pytań z 300 jawnych testowych, wielokrotnego wyboru zwiększyła się do kilku tysięcy jednokrotnego wyboru i niejawnych. Na odpowiedź na pytanie zgodnie z nowymi zasadami mamy ograniczony czas i nie możemy wracać do poprzedniego. Na pytania odpowiadamy w formie tak lub nie.

Z mojego punktu widzenia zmiany miały stworzyć „praktyczną sytuację w teorii”. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że nowa forma egzaminu teoretycznego jest bardzo dobra albo bardzo zła. Po prostu należy mieć na uwadze fakt, że między teorią a praktyką jest znaczna różnica. W codziennej jeździe samochodem nie można podchodzić do sytuacji na drodze na zasadach „tak lub nie”. Należy stosować się do przepisów ruchu drogowego i zachowywać maksymalną ostrożność.

Prawo jazdy - egzamin teoretyczny

Sama w tym roku zamierzam przystąpić do egzaminu teoretycznego. Próbowałam rozwiązywać nowe testy, które są dostępne w internecie ale czeka mnie jeszcze sporo nauki żebym mogła iść na egzamin z przeświadczeniem, że uda się zdać. Myślę, że warto poćwiczyć na testach dostępnych w sieci, ponieważ baza pytań jest duża, ale nie jest nieograniczona. Dobrze jest też zapoznać się bardzo dobrze z przepisami ruchu drogowego bo to przyda się zarówno do egzaminu teoretycznego jak i praktycznego.

Wszystkim którym udało się zdać egzamin teoretyczny w nowej formie gratuluję a tym którzy dopiero przymierzają się do zdawania życzę powodzenia :)

1 KOMENTARZ

  1. Super artykuł , właśnie czegoś takiego szukałem , merytorycznego porównania z roku 2010-11 do dziś. Muszę z przykrością stwierdzić ze obecny zakres materiału na egzaminie teoretycznym w porównaniu z poprzednimi to jakiś absurd , obecnie mamy ponad 2300 pytań , które bardzo często bez sensu , dublują się , żeby przerobić cała bazę pytań przy założeniu 300 pytań dziennie , zajmuje to ok tygodnia , ja przerobiłem cała bazę pytań w około 9 godzin, później zrobiłem to raz jeszcze na zasadzie 300 pytań na dzień , żeby utrwalić wiedzę , i powtórzyć pytania ze złą odpowiedźią , oczywiście zdałem za 1 razem , chciałbym jedynie zaznaczyć , dla wszystkich który uczą się obecnie ze od dnia 1 lipca zostały wprowadzone nowe przepisy drogowe które min , regulują prędkości w terenie zabudowanym , obecnie to 50 km/ h przez cała dobę a nie jak kiedyś 5-23 50 i 60 od 23-5 wiec zważcie uwagę na to ze uczy cie się błędnych odpowiedzi w oficjalnej bazie pytań , bo przepisy te są już nie aktualne , a i jeszcze jedno przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h skutkuje odebraniem prawka , wiec warto wiedzieć , pozdrawiam i życzę , tylko udanych egzaminów za pierwszym strzałem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Volvo XC90 AWD B5 235 + 14 KM – TEST

Volvo XC90 - flagowy SUV szwedzkiego producenta - został w 2020 roku odświeżony, przy czym wprowadzone zmiany nie były...

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo 126 KM Executive Sport Line

Honda Civic X generacji w 2020 roku przeszła delikatny lifting, który uporządkował wersje wyposażeniowe tego modelu i zmienił kilka drobiazgów w sposobie obsługi. Model...

Opel Grandland X Hybrid4 300 KM Ultimate – TEST

Grandland X dotychczas występował w wersjach wyłącznie spalinowych - jako benzyna lub diesel. W 2020 roku jego paleta układów napędowych została rozszerzona o hybrydę...

Alkomat AlcoSense Elite 3 – TEST

Oszczędzanie przy kupnie alkomatu może mieć opłakane skutki. Z drugiej jednak strony osoby nie imprezujące non-stop nie potrzebują tego urządzenia tak często, aby móc...

Mercedes GLA 200 – TEST

Druga generacja Mercedesa GLA debiutowała w Polsce w 2020 roku, przynosząc spore zmiany w charakterze tego modelu. Pierwsze wcielenie tego auta było mocno oparte...