Inteligentne, automatyczne światła drogowe w samochodzie – jak działają?

Nowoczesne technologie coraz intensywniej wkraczają do motoryzacji, a prawdziwe przyspieszenie widoczne jest w ostatnich latach, kiedy to nowinki pojawiają się nie tylko w najdroższych, topowych modelach producentów z klasy premium, ale również w bardziej „przyziemnych” markach i modelach. Jedną z takich, coraz popularniejszych, technologii są inteligentne drogowe światła. Sprawdźmy na czym ich inteligencja polega.

„Mądre” światła w samochodach nie pojawiły się na rynku wraz z LED’ami. W końcu ksenony już ładnych parę lat temu oferowały możliwość reakcji na to, co robi kierowca i jakie warunki panują na drodze. Gdy skręcaliśmy to doświetlana była wewnętrzna część zakrętu, a gdy przekraczaliśmy jakąś prędkość, to światła rozszerzały trochę obszar swojego świecenia. Jednak ta technologia ewoluowała i obecnie nawet biksenony mogą wyczyniać podczas jazdy niezłe cuda.

Automatyczne światła – działanie

Przede wszystkim pozwalają precyzyjnie kontrolować obszar świecenia również w osi pionowej, dzięki czemu przed inżynierami otworzyły się zupełnie nowe możliwości wykorzystania tej właściwości.

Dzięki temu po zmroku, włączając automatyczne światła drogowe nie muszą działać one „zero-jedynkowo”, czyli być albo włączone albo nie. Mogą one aktywnie dostosowywać zakres świecenia tak, aby maksymalnie duża część drogi oświetlona była „długimi”, a tylko te obszary, w których znajdują się inne pojazdy są wygaszone. Najlepiej sposób działania automatycznych biksenonów pokazać na filmie. Nagrałem mój nocny przejazd Skodą Superb, gdzie przedstawiłem jak inteligentne światła zachowują się w różnych sytuacjach, które możemy spotkać na drodze:

Technologia naprawdę robi wrażenie i miejmy nadzieję, że będzie coraz śmielej wkraczać do kolejnych samochodów. Poprawia ona bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy w sposób naprawdę znaczący.

 

1 KOMENTARZ

  1. „W końcu ksenony już ładnych parę lat temu oferowały możliwość reakcji na
    to, co robi kierowca i jakie warunki panują na drodze. Gdy skręcaliśmy
    to doświetlana była wewnętrzna część zakrętu,[…]” – gwoli ścisłości to opcję doświetlania zakrętów posiadał już w latach ’50 Citroen DS. Fakt, nie były to ksenony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Hyundai i10 1.2 MPI 84 KM Premium – TEST

Nowy Hyundai i10 w najnowszym wcieleniu to bardzo ciekawie wyglądające, zadziorne auto. Czy samochód poza wyglądem robi...

Elektryczny Opel Corsa-e 136 KM Elegance – TEST

Nowy Opel Corsa występuje również jako samochód elektryczny. Zyskuje on wtedy na końcu nazwy modelu człon "-e", który nie jest do końca...

Skoda Superb iV 1.4 TSI 218 KM Laurin & Klement – TEST

Skoda Superb przeszła niedawno facelifting, a od 2020 roku oferowana jest też na rynku wersja będąca hybrydą plug-in, która nazwana została iV....

Ford Kuga Plug-in Hybrid ST-Line – TEST

Nowy Ford Kuga oferowany jest w Polsce również jako hybryda plug-in. Jak jeździ taka odmiana kompaktowego SUV'a? W trakcie krótkiego, premierowego spotkania...

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive – TEST

Cupra Ateca to naprawdę mocny SUV, bo pod jego maską pracuje silnik benzynowy 2.0 TSI 300 KM. Występuje on również w edycji...