Droga ekspresowa S7 Warszawa – Grójec. Kiedy otwarcie?

Pomiędzy Warszawą i Krakowem jeździ się coraz przyjemniej. Miałem ostatnio okazję pokonać cały odcinek łączący te miasta i niemal 200 kilometrów nieprzerwanej drogi ekspresowej na środkowym etapie podróży to naprawdę super sprawa. Niestety tak różowo nie jest już na krańcowych odcinkach – wylotówkach z miasta. Na szczęście tam sytuacja również ulegnie poprawie. Kiedy?

W tym tekście skupię się na sytuacji bliżej Warszawy, na odcinku łączącym stolicę Polski z Grójcem, z miastami pośrednimi takimi jak Lesznowola, Złotokłos, Tarczyn. Budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy nimi podzielona została na 3 odcinki.

Odcinek A Warszawa Lotnisko – Lesznowola

Ten fragment inwestycji miał na początku najwięcej problemów. Wynikały one z faktu, że pierwotnie wybrany wykonawca – firma Rabau – bardzo mało rzetelnie podchodziła do swoich obowiązków. Umowa zawierała zarówno zaprojektowanie, jak i zbudowanie tego liczącego 6,64 km odcinka. Prace projektowe przeciągały się, a budowlane można nazwać pozorowanymi. Trudno jest inaczej określić uprzątnięcie kawałka ziemi i wyklejenie żółtych pasów.

Według internetowych doniesień winny był wzrost kosztów robocizny i materiałów od momentu pierwotnego przetargu. Rabau bardziej opłacało się doprowadzić do zerwania kontraktu niż realizować inwestycje z widmem strat. Umowa została zatem zerwana, co uruchomiło ponowną ofertę przetargową – zajmującą czas. Przez to gdy na innych odcinkach prowadzone już były prace, na S7 najbliżej Warszawy nic się nie działo. Na szczęście nowy wykonawca, firma Polaqua przystąpiła już do działania i postępy na budowie widać gołym okiem. Na chwilę obecną trwają prace przygotowawcze, odhumusowanie ziemi, a także kończenie projektowania. Według umowy wszystkie prace na tym odcinku mają skończyć się w połowie 2021, a koszt robót to 457 327 407,33 zł

Odcinek B Lesznowola – Tarczyn Północ

Tutaj takich perturbacji, jak na wcześniej opisywanym odcinku na szczęście nie było. Pierwotnym wykonawcą odcinka B S7 jest firma IDS-BUD i była nią od samego początku. Przy czym w tym przypadku wcale nie oznacza to, że sytuacja jest idealna, bo plac budowy liczący 14,8 km przekazany zostało dopiero na przełomie 2019 i 2020 roku. Na oficjalnej stronie kontraktu zaawansowanie finansowe inwestycji oceniane jest na koniec marca 2020 roku na jedynie 10,17%. Ilość przeznaczonych środków można z grubsza powiązać z zaawansowaniem robót, zatem można mówić o początku prac. Termin zakończenia prac pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem ma to 2022 rok, a wartość kontaktu to 388 680 000 zł.

Odcinek C Tarczyn – Grójec

Najlepiej sytuacja wygląda na odcinku najdalszym od Warszawy. Na tym liczącym 7,9 km fragmencie łączącym Tarczyn z istniejącą S7 idącą na południe, zaawansowanie finansowe wynosi już 63,41%. Tam budowniczy z firmy Mota-Engil Central mogą działać już od początku 2019 roku i to widać. Ruch odbywa się po jezdniach serwisowych, a cały ciąg główny jest już uformowany, zaawansowane są obiekty inżynieryjne. Tym kosztującym 203 449 067,60 zł odcinkiem pojedziemy zgodnie z planem w pierwszej połowie 2021 roku.

Kiedy otwarcie poszczególnych odcinków?

Jak widać zatem terminy otwarcia każdego z odcinków są bardzo różne. Bliżej węzła Warszawa Lotnisko dopiero trwa rozbiórka budynków i prace ziemne. Koło Grójca już ponad 50% prac jest wykonana. Rodzi się zatem pytanie jak będą otwierane poszczególne odcinki. Jest to pytanie zasadne, ponieważ drogi ekspresowe projektowane są jako zamknięta całość. Jeśli np. odcinek C drogi S7 zostanie oddany do użytku i będzie kończył się na kolizyjnym skrzyżowaniu z jakąś niedostosowaną do takiego ruchu drogą – cały plan szybkiej i komfortowej podróży spali na panewce.

Obecnie jest zbyt długo od otwarcia całego odcinka S7 Warszawa – Grójec aby móc powiedzieć na pewno jak poszczególne etapy będą otwierane. Jest jednak spora szansa, że aby nie powodować ogromnego zamieszania, GDDKiA poczeka aż wszystkie odcinki będą ukończone w 2022 roku, a do tego czasu jeździć będziemy po DK7. Chociaż jestem zwolennikiem jak najdłuższych podróży po drogach ekspresowych, to jednak taki wariant zdaje się najbardziej logiczny. Istniejąca Dk7 co prawda ma kilka świateł, ale jest dwujezdniowa i całkiem drożna. Na pewno bardziej, niż jakaś lokalna droga wojewódzka koło Tarczyna czy Lesznowoli.

2 KOMENTARZE

  1. D…lom, którzy budują odcinek pod Grójcem, można tylko pogratulować. Z powodu zwężenia na krótkim odcinku do 1 pasa w obie strony, tworzą się 10-minutowe korki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Hyundai i30 1.5 DPI 110 KM Comfort – TEST

Jak wypada Hyundai i30 po liftingu, który przeszedł w 2020 roku? Miałem okazję to sprawdzić, testując samochód...

Honda Jazz Hybrid 109 KM Executive – TEST

Honda Jazz to nie jest zwykły, mały miejski samochód. Chociaż gabaryty ma niewielkie, to dzięki wysokiemu nadwoziu i zmyślnym rozwiązaniom pokroju specyficznego...

Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 KM Tekna – TEST

Nissan Juke pierwszej generacji był jednym z pionierów segmentu kompaktowych crossoverów, wyróżniając się jednocześnie w nim swoją bryłą. Bardzo niestandardowy projekt nadwozia...

Volvo XC40 Recharge T5 R-Design – TEST

Zmiany dążące do elektryfikacji w motoryzacji są nieubłagane, a jednym z modeli wpisujących się w ten trend jest Volvo XC40, które od...

Nowa Dacia Sandero, Logan – zdjęcia, silniki, informacje

Dacią Sandero miałem okazję jeździć kilka miesięcy temu i przyznam, że spotkanie z tym autem zdecydowanie należało do przyjemnych. Po testach samochodów...