Czy można myć samochód i wymienić opony, czy grozi za to mandat?

Obecny kryzys związany z koronawirusem wymusza nakładanie w Polsce różnych obostrzeń. Niektóre są jak najbardziej zasadne, inne budzą ogromne kontrowersje. Nie ma co się dziwić, ponieważ przepisy są nieprecyzyjne, a ich interpretacja przez policję różna. Dlatego przyjrzyjmy się dwóm kwestiom, które są istotne dla użytkowników samochodów.

Czy mogę wymienić opony?

Sprawa wydaje się oczywista. Mamy aktualnie okres zmiany pogody. Opony zimowe przestają mieć rację bytu, ponieważ ze względu na wysokie temperatury ich właściwości pogarszają się, względem gum przeznaczonych na okres letni. Brak wymiany opon może skutkować zatem większym ryzykiem wypadków, spowodowanych przez gorszą przyczepność czy dłuższą drogę hamowania. A jednak w mediach pojawiały się głosy, że policja wystawiała mandaty ludziom, którzy przyjeżdżali do warsztatów na wymianę ogumienia w samochodach – pomimo tego, że punkty te wciąż mogą działać zgodnie z prawem.

Trudno jest oceniać realność przypadków przedstawianych w mediach, ponieważ dezinformacja związana z koronawirusem jest ogromna i niewykluczone, że jakiś portal internetowy opierając się o „anonimowe źródła” zmyśla niektóre historie, aby podkręcić atmosferę. Teraz jednak nie trzeba się już nad tym zastanawiać, ponieważ Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wydał oficjalny komunikat, w którym informuje, że Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na korzystanie z warsztatów wymieniających opony. Zastrzeżeniem jest, że z samochodu musimy korzystać aby dojeżdżać do pracy i do zaspokajania codziennych potrzeb. To znowu rodzi pola do interpretacji dla nadgorliwych policjantów, ale jednak szanse na mandat z taką opinią MZ są bardzo małe.

Czy mogę umyć samochód na myjni bezdotykowej?

Tutaj też mamy do czynienia z pozoru rzeczami oczywistymi. Jeśli niektóre miasta zarządzają mycie przestrzeni publicznej, aby pozbyć się z niej koronawirusa – to czy samochody nie są częścią owej przestrzeni? Czy nie dotyka się ich, czy nie przechodzi obok? Niby tak, ale według doniesień medialnych za to również można było podpaść policji i za mycie zapłacić nie 6, a 506 zł. Albo nie przyjąć mandatu, co przy braku podstaw prawnych do jego nałożenia ma jak najbardziej sens. Tym bardziej, że czekanie w zamkniętym samochodzie na swoją kolej, a później umycie na oddzielonym od otoczenia boksie samochodu nie brzmi jak najbardziej prawdopodobny wektor zakażenia. Znacznie groźniejsze jest pójście do sklepu spożywczego.

W tym wypadku za oficjalny komunikat można traktować słowa rzeczniczki policji w Toruniu – Wioletta Dąbrowska. Według jej opinii mycie samochodu jest jak najbardziej legalne. Wynika to z faktu, że czyste nadwozie zwiększa bezpieczeństwo. Kolejnym argumentem było zmywanie wirusa, o którym też wspominałem wcześniej. Zakładając, że toruńska policja nie działa w oderwaniu od reszty kraju i policjanci z innych województw nie tworzą sami dla siebie prawa – na myjnie też można spokojnie jechać w trakcie ograniczenia przemieszczania się.

Kwarantanna i izolacja – zalecany rozsądek

Przy czym w obu czynnościach, wymianie opon i myciu samochodu, trzeba zachować rozsądek i szacunek dla wspólnego bezpieczeństwa. Na myjnię nie trzeba zabierać 3 dodatkowych osób, a u wulkanizatora można zachowywać odpowiedni dystans. Wtedy wszystko powinno być OK.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Renault Megane 1.5 Blue dCi 115 KM Intens – TEST

Renault Megane, czyli popularny hatchback Francuzów przeszedł w 2020 roku face lifting - przy czym jego "twarz"...

Lexus RX 450h – F-Sport czy Omotenashi. Która wersja jest lepsza?

U niemieckich producentów segmencie premium obowiązują specyficzne zasady. Wydając podstawową kwotę na samochód otrzymuje się niejako stelaż - karoserię, koła, jakiś silnik,...

Opel Corsa F 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Nowy Opel Corsa to samochód mający naprawdę zadziorny wygląd. Egzemplarz, który dostałem do testów jeszcze podkreślał jego ciekawy styl, za sprawą przynależności...

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM Style – TEST

Skoda Fabia 3 generacji to samochód, który w dzisiejszych czasach nie wzbudza już większych emocji. W sumie ten model nigdy nie miał...

Opel Astra K 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Piąta generacja Opla Astry, nosząca oznaczenie K, w 2019 roku przeszła lifting. Mnie przypadło pierwszy raz stanąć "twarzą w atrapę chłodnicy" z...