Obecna generacja Renault Megane osobom, które poszukują w samochodzie więcej sportowego charakteru dotychczas proponowała wersje GT-Line oraz GT. Teraz do gamy dołącza najbardziej rasowa wersja ze wszystkich – R.S. Poznaliśmy już polskie ceny tego samochodu, jego dane techniczne oraz informacje o wersji Trophy. Miałem okazję również się nim przejechać po Torze Poznań.
Zacznijmy od kwestii finansowych, czyli ile za Renault Megane R.S. 2018 trzeba będzie w salonach w Polsce zapłacić. Cena bazowej wersji, która wyposażona jest w manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, ustalona została na 124 900 zł. Osoby, które preferują automat EDC, muszą przygotować się do wydania minimum 131 900 zł.
Użyłem słowa minimum nieprzypadkowo, ponieważ w nowym Megane R.S. będzie możliwość zamówienia – kosztującego ekstra 6500 zł – zawieszenia Cup. Zaznaczając tę opcję nabywca dostanie o 10% sztywniejsze amortyzatory oraz samoblokujący się mechanizm różnicowy typu Torsen, który jeszcze poprawiać ma wrażenia z jazdy.
O tę kwestię dbać będzie również system 4Control. Renault postanowiło nie inwestować w wersję najbardziej usportowionego Megane, która byłaby wyposażona w napęd na wszystkie koła. W zamian opracowało bardziej wyczynową odmianę, znanego z innych modeli tej marki, układu czterech kół skrętnych. Dzięki niemu do prędkości 60 km/h tylne koła skręcać się mogą do 2,7 stopnia w kierunku przeciwnym, do położenia kół przednich. Przy prędkościach przekraczających 60 km/h skręt kół wynosi maksymalnie 1 stopień i jest on zgodny z przednią osią. Aktywując tryb RACE próg prędkości, który zmienia działanie 4Control podwyższa się do 100 km/h.
Silnik Megane R.S.
Pod maską nowej generacji hothatcha Renault zamontowany został silnik 1.8 TCe, który generuje moc 280 koni mechanicznych przy 6000 rpm. Maksymalny moment obrotowy wynosi 390 Nm i dostępny jest od 2400 obrotów na minuję. Taka kombinacja pozwala osiągnąć pierwszą „setkę” w czasie 5,8 sekundy.
Osoby, dla których tego typu osiągi będą niewystarczające, pod koniec 2018 roku dostaną możliwość zakupienia wersji Trophy. Cechować się będzie ona mocniejszym silnikiem, który posiadać będzie 300 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W standardzie takiej odmiany znajdzie się dodatkowo zawieszenie Cup, 19-calowe felgi i dwumateriałowe tarcze hamulcowe.
Wrażenia z jazdy
Podczas premierowych jazd miałem okazję przejechać się nowym Renault Megane R.S. po torze w Poznaniu. Wrażenia były jak najbardziej pozytywne – samochód jest twardy, kierownica pracuje z dużym oporem, co finalnie przekłada się na świetne wyczucie auta i brak przechyłów nadwozia w zakrętach.
W trybie Sport nad bezpieczeństwem podróży czuwa układ ESP, dzięki czemu nawet osoby bez wyścigowego doświadczenia mogą wycisnąć z tego samochodu sporo i minimalizować szanse, że jazdę skończą na poboczu. Ja jeździłem w tym trybie i pomimo dużych prędkości osiąganych na torze nie czułem, że coś złego może się stać – ten komfort w żaden sposób nie przeszkadzał w czerpaniu naprawdę dużej frajdy z pokonywania kolejnych okrążeń.
Czułem również, jak dużo dzieli mnie jeszcze do wykorzystania w pełni potencjału tego samochodu. Osoba mające doświadczenie wyścigowe i znajdująca się w Renault Megane R.S., będzie mogła w tym samochodzie naprawdę zaszaleć, szlifując czasy okrążeń i sprawdzając je w odświeżonym, dostosowanym do wyświetlaczy o większej przekątnej – trybie R.S. Monitor.
Nowa generacja Megane R.S. to świetny samochód, który dostarczył mi tyle pozytywnych emocji, ile się po nim spodziewałem.