R.S. Monitor, czyli dodatek w stylu „nie potrzebuję go, ale mi się podoba”

W motoryzacji nie wszystko jest racjonalne. Gdyby tak było, to wszyscy jeździlibyśmy kanciastymi samochodami kombi w stylu Volvo z lat 80-tych, z niewielkimi silnikami i wyłącznie niezbędnym wyposażeniem. Przykładem na nieracjonalność i wynikającą z niej fajność motoryzacji jest R.S. Monitor, który ostatnio sprawdzałem w Renault Clio Grandtour GT.

Spodobał mi się on tak bardzo, że postanowiłem przedstawić jego działanie w formie wideo na Wahacz TV. Zapraszam poniżej do oglądania :)

Dla osób, które nie mają akurat możliwości obejrzeć film przedstawię pokrótce czym jest system również w formie tekstowej.

R.S. Monitor – co to jest, jak działa?

Nazwa modułu w pewien sposób zdradza jego zastosowanie. R.S. Monitor służy do mierzenia i monitorowania parametrów jazdy w czasie rzeczywistym. I nie mówię tutaj o tak oczywistych danych jak prędkość, ale tych, które zazwyczaj zaszyte są w czeluściach komputerów pokładowych i do których kierowca nie ma dostępu.

Wymienię kilka przykładów: przeciążenia generowane podczas jazdy, procent wciśnięcia pedału gazu, wykresy mocy i momentu obrotowego, temperatura powietrza w dolocie. To wszystko możemy sprawdzić mając na pokładzie R.S. Monitor. Dodatkowo możemy mierzyć czas dzięki stoperowi, a wszystkie parametry zapisywać na pamięci USB.

R.S. Monitor - wykres

Dla kogo system od Renault?

Stąd właśnie wynika tytuł tego wpisu. Wspomniane wyżej parametry jazdy okażą się bardzo przydatne, gdy ktoś robi dziennie 40 okrążeń na torze i poszukuje miejsc, gdzie może urwać ułamki sekund. W codziennej jeździe praktycznie nikt takich danych naprawdę nie potrzebuje.

Ale to i tak nie zmienia faktu, że strasznie mi się ten gadżet spodobał, bo odpalając go czasami i patrząc kątem oka na wykresy nie ma opcji, by się nie uśmiechnąć. A o to w samochodach przecież też chodzi, nie można postrzegać ich postrzegać tylko jako maszyn do przemieszczania się z punktu A do B. Rzeczy takie, jak R.S. Monitor przypominają nam o tym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo 126 KM Executive Sport Line

Honda Civic X generacji w 2020 roku przeszła delikatny lifting, który uporządkował wersje wyposażeniowe tego modelu i...

Opel Grandland X Hybrid4 300 KM Ultimate – TEST

Grandland X dotychczas występował w wersjach wyłącznie spalinowych - jako benzyna lub diesel. W 2020 roku jego paleta układów napędowych została rozszerzona...

Alkomat AlcoSense Elite 3 – TEST

Oszczędzanie przy kupnie alkomatu może mieć opłakane skutki. Z drugiej jednak strony osoby nie imprezujące non-stop nie potrzebują tego urządzenia tak często,...

Mercedes GLA 200 – TEST

Druga generacja Mercedesa GLA debiutowała w Polsce w 2020 roku, przynosząc spore zmiany w charakterze tego modelu. Pierwsze wcielenie tego auta było...

Mitsubishi Space Star 1.2 80 KM InSport – TEST

Space Star to jedno z najmniejszych i najtańszych aut na rynku, którego obecna generacja jest na nim już od kilku lat. Aby...