W świecie motoryzacji można zauważyć trend do łączenia cech charakterystycznych dla modeli o różnych nadwoziach w jeden, maksymalnie praktyczny i użyteczny samochód. Nie ma nic w tym złego, ale dobrze, że wciąż produkowane są auta, które mają właściwie tylko dwa zadania: ładnie wyglądać i dawać frajdę z jazdy.
Do tej klasy samochodów śmiało zaliczyć można małe roadstery. Nie zmieści się w nich zbyt wiele bagażu, ani trzecia osoba, bo za przednimi fotelami nie znajdziemy drugiego rzędu siedzeń. Za to wrażenia z jazdy dla kierowcy i pasażera biją na głowę np. bardzo modne ostatnio crossovery. Dotychczas jeśli myśleliśmy o małych roadsterach niezaliczających się do klasy premium, to do głowy przychodziła nam Mazda MX-5. Teraz spokojnie możemy przywoływać również logo Fiata.
Stylowy kabriolet od Fiata
Pierwszy raz Fiata 124 Spider miałem okazję zobaczyć podczas Poznań Motor Show 2016. Była to prawdziwa perła na stoisku tego włoskiego producenta – samochód, który przyciągał wzrok chyba każdej osoby, która przechodziła obok.
Nie ma co się dziwić, ponieważ Fiat mimo swojego rodowodu – a przecież włoscy projektanci uznawani są za jednych z najlepszych na świecie, a włoskie supersamochody za najbardziej stylowe – nie produkował ostatnio aut, nad których urodą mogliby wzdychać fani motoryzacji. Model 124 Spider zmienia ten stan rzeczy.
Frajda z jazdy
Wszyscy posiadacze małych roadsterów z którymi miałem przyjemność zamienić kilka słów mówili, że to nie są zwykłe samochody, a maszyny dostarczające ogromnej przyjemności z każdej przejażdżki. W przypadku Fiata 124 Spider powinno być podobnie.
Chociażby ze względu na silnik – 1,4 MultiAir o mocy 140 KM i momencie obrotowym wynoszącym 240 Nm na papierze może nie robi w dzisiejszych czasach ogromnego wrażenia, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, że samochód waży tylko 1050 kilogramów, to liczba koni mechanicznych rozpatrywana powinna być już w zupełnie innym świetle. 215 km/h maksymalnej prędkości, sprint do „setki” w 7,5 sekundy to naprawdę przyjemne wartości. Silnik połączony jest z manualną skrzynią biegów, czyli tak jak powinno być w samochodach tego typu.
Również w kwestii układu kierowniczego Fiat sugeruje, że miłośnicy jazdy nie będą mieli na co narzekać, bo reakcja na ruch kierownicy ma być bezpośrednia, a sam samochód zwinny w zakrętach. Nie mam podstaw by tym zapewnieniom nie wierzyć, bo w końcu roadster wręcz wymaga tego typu charakterystyki.
Fiat 124 Spider dostępny jest już w polskich salonach. Ceny zaczynają się od 110 000 zł. Za bogaciej wyposażoną wersję Lusso (większe felgi, pełne światła LED, automatyczna klimatyzacja i kilka innych bajerów) zapłacić trzeba 117 000 zł. Nie jest to zatem najtańsza propozycja (ceny Mazdy MX-5 startują od 89 000 zł), ale jeśli ktoś chce mieć roadstera we włoskim stylu to nie powinien być zawiedziony. Tym bardziej na lato :)