Fiat 124 Spider – ten roadster to przypomnienie, że firma z Turynu potrafi robić ekscytujące samochody

W świecie motoryzacji można zauważyć trend do łączenia cech charakterystycznych dla modeli o różnych nadwoziach w jeden, maksymalnie praktyczny i użyteczny samochód. Nie ma nic w tym złego, ale dobrze, że wciąż produkowane są auta, które mają właściwie tylko dwa zadania: ładnie wyglądać i dawać frajdę z jazdy.

Do tej klasy samochodów śmiało zaliczyć można małe roadstery. Nie zmieści się w nich zbyt wiele bagażu, ani trzecia osoba, bo za przednimi fotelami nie znajdziemy drugiego rzędu siedzeń. Za to wrażenia z jazdy dla kierowcy i pasażera biją na głowę np. bardzo modne ostatnio crossovery. Dotychczas jeśli myśleliśmy o małych roadsterach niezaliczających się do klasy premium, to do głowy przychodziła nam Mazda MX-5. Teraz spokojnie możemy przywoływać również logo Fiata.

Fiat 124 Spider - kabriolet na rok 2016

Stylowy kabriolet od Fiata

Pierwszy raz Fiata 124 Spider miałem okazję zobaczyć podczas Poznań Motor Show 2016. Była to prawdziwa perła na stoisku tego włoskiego producenta – samochód, który przyciągał wzrok chyba każdej osoby, która przechodziła obok.

Nie ma co się dziwić, ponieważ Fiat mimo swojego rodowodu – a przecież włoscy projektanci uznawani są za jednych z najlepszych na świecie, a włoskie supersamochody za najbardziej stylowe – nie produkował ostatnio aut, nad których urodą mogliby wzdychać fani motoryzacji. Model 124 Spider zmienia ten stan rzeczy.

Fiat124 Spider - LED

Frajda z jazdy

Wszyscy posiadacze małych roadsterów z którymi miałem przyjemność zamienić kilka słów mówili, że to nie są zwykłe samochody, a maszyny dostarczające ogromnej przyjemności z każdej przejażdżki. W przypadku Fiata 124 Spider powinno być podobnie.

Chociażby ze względu na silnik – 1,4 MultiAir o mocy 140 KM i momencie obrotowym wynoszącym 240 Nm na papierze może nie robi w dzisiejszych czasach ogromnego wrażenia, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, że samochód waży tylko 1050 kilogramów, to liczba koni mechanicznych rozpatrywana powinna być już w zupełnie innym świetle. 215 km/h maksymalnej prędkości, sprint do „setki” w 7,5 sekundy to naprawdę przyjemne wartości. Silnik połączony jest z manualną skrzynią biegów, czyli tak jak powinno być w samochodach tego typu.

Fiat 124 Spider - wnętrze

Również w kwestii układu kierowniczego Fiat sugeruje, że miłośnicy jazdy nie będą mieli na co narzekać, bo reakcja na ruch kierownicy ma być bezpośrednia, a sam samochód zwinny w zakrętach. Nie mam podstaw by tym zapewnieniom nie wierzyć, bo w końcu roadster wręcz wymaga tego typu charakterystyki.

Fiat 124 Spider dostępny jest już w polskich salonach. Ceny zaczynają się od 110 000 zł. Za bogaciej wyposażoną wersję Lusso (większe felgi, pełne światła LED, automatyczna klimatyzacja i kilka innych bajerów) zapłacić trzeba 117 000 zł. Nie jest to zatem najtańsza propozycja (ceny Mazdy MX-5 startują od 89 000 zł), ale jeśli ktoś chce mieć roadstera we włoskim stylu to nie powinien być zawiedziony. Tym bardziej na lato :)

Najnowsze teksty

Seat Ibiza FR Anniversary 1.5 TSI 150 KM – TEST

Seat Ibiza obchodzi 40-lecie swojej obecności na rynku i producent przygotował z tej okazji edycję limitowaną Anniversary. Zmiany które...