Do niedawna wyświetlacz przezierny znany był tylko z filmów akcji, w których pojawiały się walki myśliwców. Teraz jednak, wraz z rozwojem technologii w motoryzacji HUD, czyli Head-Up Display można zamawiać w coraz większej liczbie samochodów. Jakie są rodzaje wyświetlaczy w samochodach i jakie mają zalety?
HUD znalazł się na liście 5 najprzydatniejszych elementów wyposażenia w samochodzie, ale warto rozwinąć temat i powiedzieć dlaczego jest on tak fajnym towarzyszem podczas jazdy.
HUD – zalety
Wyświetlacze przezierne mają jedną, fundamentalną zaletę – w znaczący sposób poprawiają one bezpieczeństwo jazdy. Podczas podróży co jakiś czas musimy zerkać na wskazania instrumentów pokładowych – chociażby nawigacji, czy po prostu by sprawdzić prędkość z jaką jedziemy. Rzut okiem na zegary lub konsolę centralną trwa krótko, jednocześnie podczas jazdy z dużą prędkością w każdej sekundzie pokonujemy naprawdę znaczący dystans.
Sprawia to, że optymalnie byłoby cały czas móc utrzymywać wzrok skupiony na tym, co dzieje się przed maską samochodu. HUD pozwala uzyskać taki efekt. Obraz wyświetlany jest w dolnej części przedniej szyby, patrząc z perspektywy kierowcy, przez co ani na moment nie musi on odwracać oczu w inną stronę. Jest to tak naturalne, że po kilku minutach jazdy autem z wyświetlaczem przeziernym zawsze znikał u mnie nawyk spoglądania na prędkościomierz umieszczony za kierownicą.
To naprawdę poprawia wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Jest przy tym po prostu fajne – o tej zalecie HUD’ów nie można zapominać. Gdy na przedniej szybie w magiczny sposób pojawia się obraz po prostu nie idzie się nie uśmiechnąć, bo efekt jest super :)
Rodzaje wyświetlaczy w samochodach
Intensywność „efektu wow” jest uzależniona od technologii, która została użyta przez producenta. Rozróżnić można dwa sposoby wyświetlania informacji przed oczami kierowcy.
Pierwszy spotykany jest w samochodach, które nie zaliczają się do segmentu premium. W tym wypadku na podszybiu umieszczony jest małe, przezroczyste szkiełko, które wysuwa się po uruchomieniu silnika i to na nie pada obraz. Taką technologię stosuje chociażby Mazda (zdjęcie powyżej) czy Peugeot. Nie ma się zatem wrażenia wyświetlania informacji bezpośrednio na szybie (w ciągu dnia, w nocy szybka staje się niewidoczna), ale pod względem funkcjonalności taki HUD spełnia w 100% swoje zadanie.
Drugi rodzaj wyświetlaczy na szybie spotkałem tylko u przedstawicieli klasy premium, np. w BMW. W tych samochodach żadne dodatkowe elementy się nie wysuwają, a obraz zdaje się być wyświetlany bezpośrednio na przedniej szybie. Robi to naprawdę świetne wrażenie i sprawia, że informacje z HUD’a odczytujemy w sposób nawet bardziej naturalny, niż w przypadku pierwszego rozwiązania z małą szybką.
—
Liczę, że tego typu rozwiązania techniczne będą pojawiać się u coraz większej liczby producentów oraz schodzić do coraz niższych segmentów, coraz bardziej podstawowych wersji modeli samochodów. HUD bowiem idealnie łączy walory użytkowe z „fajnością”. Robi to skutecznie, jak mało która nowinka technologiczna w motoryzacji.
[…] masę czujników i dodatków, o których kiedyś nikt nawet nie myślał. Weźmy na przykład wyświetlacz przezierny, czyli HUD. Jeszcze 20 lat temu to rozwiązanie zarezerwowane było dla pilotów myśliwców. Obecnie […]
[…] z segmentu „hi-tech” na pokładzie też nie brakuje. HUD, kamery 360 stopni, pełna elektryka – mógłbym wymieniać długo. Jednak tym, co najbardziej […]
[…] pokładzie nie znalazły się wymyślne bajery pokroju wyświetlaczy przeziernych HUD czy systemu kamer 360 stopni z rozbudowaną wizualizacją – pod tym względem czuć jednak to, z […]
[…] nie ma co szukać nowoczesnych gadżetów hi-tech pokroju radaru odległości, wyświetlacza HUD czy oświetlenia LED. Tak wyposażony ASX kosztuje 89 900 zł, zatem wersja Intense jest według […]
[…] czy obrotów znajduje się centralnie przed kierowcą – ewentualnie wspierany jest przez HUD. Na konsoli centralnej mamy ekran LCD, pod nim najczęściej panel klimatyzacji z przyciskami […]