HUD (Head-Up Display) na przedniej szybie w samochodzie – zalety tej technologii i sposoby wyświetlania informacji

Do niedawna wyświetlacz przezierny znany był tylko z filmów akcji, w których pojawiały się walki myśliwców. Teraz jednak, wraz z rozwojem technologii w motoryzacji HUD, czyli Head-Up Display można zamawiać w coraz większej liczbie samochodów. Jakie są rodzaje wyświetlaczy w samochodach i jakie mają zalety?

HUD znalazł się na liście 5 najprzydatniejszych elementów wyposażenia w samochodzie, ale warto rozwinąć temat i powiedzieć dlaczego jest on tak fajnym towarzyszem podczas jazdy.

HUD – zalety

Wyświetlacze przezierne mają jedną, fundamentalną zaletę – w znaczący sposób poprawiają one bezpieczeństwo jazdy. Podczas podróży co jakiś czas musimy zerkać na wskazania instrumentów pokładowych – chociażby nawigacji, czy po prostu by sprawdzić prędkość z jaką jedziemy. Rzut okiem na zegary lub konsolę centralną trwa krótko, jednocześnie podczas jazdy z dużą prędkością w każdej sekundzie pokonujemy naprawdę znaczący dystans.

Audi RS6 - Head-Up Display

Sprawia to, że optymalnie byłoby cały czas móc utrzymywać wzrok skupiony na tym, co dzieje się przed maską samochodu. HUD pozwala uzyskać taki efekt. Obraz wyświetlany jest w dolnej części przedniej szyby, patrząc z perspektywy kierowcy, przez co ani na moment nie musi on odwracać oczu w inną stronę. Jest to tak naturalne, że po kilku minutach jazdy autem z wyświetlaczem przeziernym zawsze znikał u mnie nawyk spoglądania na prędkościomierz umieszczony za kierownicą.

To naprawdę poprawia wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Jest przy tym po prostu fajne – o tej zalecie HUD’ów nie można zapominać. Gdy na przedniej szybie w magiczny sposób pojawia się obraz po prostu nie idzie się nie uśmiechnąć, bo efekt jest super :)

Mazda 3 - HUD

Rodzaje wyświetlaczy w samochodach

Intensywność „efektu wow” jest uzależniona od technologii, która została użyta przez producenta. Rozróżnić można dwa sposoby wyświetlania informacji przed oczami kierowcy.

Pierwszy spotykany jest w samochodach, które nie zaliczają się do segmentu premium. W tym wypadku na podszybiu umieszczony jest małe, przezroczyste szkiełko, które wysuwa się po uruchomieniu silnika i to na nie pada obraz. Taką technologię stosuje chociażby Mazda (zdjęcie powyżej) czy Peugeot. Nie ma się zatem wrażenia wyświetlania informacji bezpośrednio na szybie (w ciągu dnia, w nocy szybka staje się niewidoczna), ale pod względem funkcjonalności taki HUD spełnia w 100% swoje zadanie.

HUD - BMW

Drugi rodzaj wyświetlaczy na szybie spotkałem tylko u przedstawicieli klasy premium, np. w BMW. W tych samochodach żadne dodatkowe elementy się nie wysuwają, a obraz zdaje się być wyświetlany bezpośrednio na przedniej szybie. Robi to naprawdę świetne wrażenie i sprawia, że informacje z HUD’a odczytujemy w sposób nawet bardziej naturalny, niż w przypadku pierwszego rozwiązania z małą szybką.

Liczę, że tego typu rozwiązania techniczne będą pojawiać się u coraz większej liczby producentów oraz schodzić do coraz niższych segmentów, coraz bardziej podstawowych wersji modeli samochodów. HUD bowiem idealnie łączy walory użytkowe z „fajnością”. Robi to skutecznie, jak mało która nowinka technologiczna w motoryzacji.

5 KOMENTARZE

Najnowsze teksty

Nowa Skoda Superb 2.0 TDI 150 KM – TEST

Liftbacki o eleganckiej bryle limuzyny czy kombi, na dodatek bez przesadnej elektryfikacji. Coraz mniej spotkać można samochodów tego typu...