Dla osób płacących za drogi idealnym scenariuszem jest ich przebieg po terenie możliwie płaskim, stosunkowo słabo zaludnionym. Niestety czasami jest to niemożliwe, a sytuacja sprawia, że konieczne jest zbudowanie tunelu, co wymaga – nomen omen – głębszego sięgnięcia do kieszeni. W Polsce ostatnio został ustanowiony nowy rekord jeśli chodzi o długość tunelu drogowego.
Do niedawna to Warszawa mogła poszczycić się najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Tunel Wisłostrady oddany do użytku został w 2003 roku i przez 13 lat to do niego należał rekord długości – 930 metrów jezdni południowej i 889 metrów północnej.
Warszawski rekordzista wzbudzał w momencie budowy sporo kontrowersji – ludzie kręcili nosami, że publiczne pieniądze wydawane są na konstrukcję, która jest niepełna (by w pełni udrożnić ruch na Wisłostradzie wypadałoby stworzyć jego kontynuację na północ, na co się nie zanosi) oraz, że w Stolicy są miejsca znacznie bardziej potrzebujące inwestycji udrażniającej ruch. Tunel jednak powstał, dzięki niemu część terenów nad Wisłą stała się bardziej rekreacyjna, a jazda Wisłostradą odbywa się wygodniej.
Niestety inwestycja ta pochłonęła zdecydowanie więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano. Konstrukcja, która pierwotnie miała kosztować 180 milionów złotych finalnie została ukończona za 210 milionów, w dodatku później niż przewidywano.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku
Problemy tego typu nie ominęły kolejnego numeru jeden na liście najdłuższych tuneli dla samochodów w Polsce – przejazdu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, z którego kierowcy mogą korzystać od 24 kwietnia 2016 i którego długość wynosi rekordowe 1377,5 metra w obu kierunkach.
W przypadku tunelu gdańskiego początkowy koszt budowy znacznie przewyższał Wisłostradę – najtańsza oferta w przetargu opiewała na 855 milionów złotych. Taką kwotę inwestor zapłaciłby w idealnym świecie. Niestety realia wyglądają inaczej i różne problemy (upadek firm wykonujących tunel, wynikające z tego opóźnienia) sprawiły, że koszt „trochę” się zwiększył i zakończył się na 1,450 miliarda złotych.
Jednocześnie sama konstrukcja ma znacząco poprawić komfort jazdy po Gdańsku – spowodować ma zmniejszenie obecności TIR’ów w centrum miasta oraz brak konieczności korzystania z promu Wisłoujście by przedostać się na drugi brzeg.
Nowe najdłuższe tunele nadchodzą
Tunel pod Martwą Wisłą będzie zdecydowanie krócej dzierżył tytuł najdłuższego w Polsce od Wisłostrady. W 2017 roku ruszyć ma bowiem trwająca 3 lata budowa tunelu drogi ekspresowej S2 pod warszawskim Ursynowem, którego długość przekroczy 2 kilometry. Po 2020 roku ma powstać niewiele krótszy tunel S3 w Starych Bogaczowicach. Wkrótce zacznie się też drążenie tunelu pod nową, ekspresową Zakopianką.
Miłośnicy jazdy pod ziemią będą mieli zatem sporo ciekawych odcinków do eksploracji za kółkiem :)
Zdjęcie główne: screen z nagrania Morfeusz120 na YouTube