Jaki jest najdłuższy tunel drogowy w Polsce? Nowy rekordzista został otworzony

Dla osób płacących za drogi idealnym scenariuszem jest ich przebieg po terenie możliwie płaskim, stosunkowo słabo zaludnionym. Niestety czasami jest to niemożliwe, a sytuacja sprawia, że konieczne jest zbudowanie tunelu, co wymaga – nomen omen – głębszego sięgnięcia do kieszeni. W Polsce ostatnio został ustanowiony nowy rekord jeśli chodzi o długość tunelu drogowego.

Do niedawna to Warszawa mogła poszczycić się najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Tunel Wisłostrady oddany do użytku został w 2003 roku i przez 13 lat to do niego należał rekord długości – 930 metrów jezdni południowej i 889 metrów północnej.

Warszawski rekordzista wzbudzał w momencie budowy sporo kontrowersji – ludzie kręcili nosami, że publiczne pieniądze wydawane są na konstrukcję, która jest niepełna (by w pełni udrożnić ruch na Wisłostradzie wypadałoby stworzyć jego kontynuację na północ, na co się nie zanosi) oraz, że w Stolicy są miejsca znacznie bardziej potrzebujące inwestycji udrażniającej ruch. Tunel jednak powstał, dzięki niemu część terenów nad Wisłą stała się bardziej rekreacyjna, a jazda Wisłostradą odbywa się wygodniej.

Tunel Wisłostrady

Niestety inwestycja ta pochłonęła zdecydowanie więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano. Konstrukcja, która pierwotnie miała kosztować 180 milionów złotych finalnie została ukończona za 210 milionów, w dodatku później niż przewidywano.

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku

Problemy tego typu nie ominęły kolejnego numeru jeden na liście najdłuższych tuneli dla samochodów w Polsce – przejazdu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, z którego kierowcy mogą korzystać od 24 kwietnia 2016 i którego długość wynosi rekordowe 1377,5 metra w obu kierunkach.

W przypadku tunelu gdańskiego początkowy koszt budowy znacznie przewyższał Wisłostradę – najtańsza oferta w przetargu opiewała na 855 milionów złotych. Taką kwotę inwestor zapłaciłby w idealnym świecie. Niestety realia wyglądają inaczej i różne problemy (upadek firm wykonujących tunel, wynikające z tego opóźnienia) sprawiły, że koszt „trochę” się zwiększył i zakończył się na 1,450 miliarda złotych.

Jednocześnie sama konstrukcja ma znacząco poprawić komfort jazdy po Gdańsku – spowodować ma zmniejszenie obecności TIR’ów w centrum miasta oraz brak konieczności korzystania z promu Wisłoujście by przedostać się na drugi brzeg.

Nowe najdłuższe tunele nadchodzą

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zdecydowanie krócej dzierżył tytuł najdłuższego w Polsce od Wisłostrady. W 2017 roku ruszyć ma bowiem trwająca 3 lata budowa tunelu drogi ekspresowej S2 pod warszawskim Ursynowem, którego długość przekroczy 2 kilometry. Po 2020 roku ma powstać niewiele krótszy tunel S3 w Starych Bogaczowicach. Wkrótce zacznie się też drążenie tunelu pod nową, ekspresową Zakopianką.

Miłośnicy jazdy pod ziemią będą mieli zatem sporo ciekawych odcinków do eksploracji za kółkiem :)

Zdjęcie główne: screen z nagrania Morfeusz120 na YouTube

Najnowsze teksty

Nowa Skoda Superb 2.0 TDI 150 KM – TEST

Liftbacki o eleganckiej bryle limuzyny czy kombi, na dodatek bez przesadnej elektryfikacji. Coraz mniej spotkać można samochodów tego typu...