Autonomiczne samochody i jazda w nocy – Ford pokazuje, że w przyszłości światła nie będą nam potrzebne

Przyzwyczailiśmy się do tego jak wyglądają drogi po zmroku – na nitce w jedną stronę widzimy białe punkty przednich świateł, a na drugiej czerwony blask generowany przez tylne lampy. Tak sytuacja wygląda dzisiaj. A jak będzie wyglądać, jeśli na drogach upowszechnią się samochody jeżdżące bez udziału człowieka? Ford pokazał nam wycinek świata przyszłości

Autonomiczne samochody to przyszłość motoryzacji. Dla mnie i innych fanów prowadzenia samochodu nie jest to zbyt dobra wiadomość, jednocześnie trzeba patrzeć na tę kwestię realnie – za kilkadziesiąt lat to komputery, a nie ludzie będą kierować pojazdami do transportu indywidualnego. Już teraz coraz częściej możemy spotykać pojazdy na autopilocie o czym pisałem niedawno.

Sytuacja ta doprowadzi do wielu zmian w świecie motoryzacji, w tym takiego, o którym w ogóle dotychczas nie myślałem.

Jazda bez świateł

W dzisiejszych czasach jeździmy na światłach cały czas. Taka sytuacja ułatwia życie zarówno nam, bo lepiej widzimy to, co znajduje się przed nami, jak i innym użytkownikom dróg, bo oni widzą lepiej nas (i łatwo mogą odróżnić który samochód jest akurat używany, a który nie). Jednocześnie jeśli wszystkimi samochodami będzie sterował komputer, to po co komu będą światła?

Ford - syste, LIDAR

Wielu producentów prowadzi testy autonomicznych samochodów – wśród nich jest Ford. Testowy model Fusion (amerykański odpowiednik „naszego” Mondeo) poza tradycyjnymi kamerami wyposażony został też w czujniki LIDAR (Light Detection and Ranging), które opierają się na wysyłaniu bardzo krótkich impulsów laserowych do otoczenia, dzięki czemu samochód wie jak wygląda teren przed nim bez względu na warunki oświetleniowe.

Inżynierowie Forda przeprowadzili ostatnio próbę na pustyni w USA, która polegała na pokonaniu krętej drogi w absolutnej ciemności. Fusion opierając się na czujnikach i mapach GPS przeszedł ją bez najmniejszych problemów. Jest to imponujący wyczyn i zazdroszczę osobom, które znajdowały się wtedy na pokładzie – jazda w absolutnych ciemnościach, gdy komputer prowadzi samochód to musi być niezapomniane przeżycie.

https://www.youtube.com/watch?v=cc15Ox8UzEw

Jednocześnie skłania to do zastanowienia się nad tym jak w przyszłości wyglądać będą samochody. Gdy pojazdy autonomiczne z systemami LIDAR, takimi jak dysponował testowy Ford Fusion, zastąpią w 100% auta „tradycyjne”, to czy w ogóle światła będą używane? Nie mówię tu oczywiście o sytuacji, gdy jedziemy w terenie zabudowanym, bo wtedy brak oświetlenia połączony z brakiem wydawanego dźwięku (zakładam, że w czasach powszechnych samochodów z autopilotem diesle czy silniki benzynowe nie będą już oferowane) byłaby szalenie niebezpieczna dla pieszych.

Ale na autostradach, gdzie mogą znajdować się tylko samochody sądzę, że delikatne LED’owe paski wyznaczające obrys samochodu w byłyby 100% wystarczające. Samochody przemierzałyby te drogi wtedy w ciszy, a kierowca mógłby spokojnie coś czytać lub spać, nie będąc rażonym światłami aut nadjeżdżających z naprzeciwka.

Ford - autopilot

Zmiany w motoryzacji wynikające z pełnego oddania władzy nad samochodem komputerom mogą doprowadzić do sytuacji, o których teraz nawet nie myślimy. Gdyby nie komunikat Forda nad nocną jazdą bez świateł na pewno bym się nie zastanawiał.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Lexus RX 450h – F-Sport czy Omotenashi. Która wersja jest lepsza?

U niemieckich producentów segmencie premium obowiązują specyficzne zasady. Wydając podstawową kwotę na samochód otrzymuje się niejako stelaż...

Opel Corsa F 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Nowy Opel Corsa to samochód mający naprawdę zadziorny wygląd. Egzemplarz, który dostałem do testów jeszcze podkreślał jego ciekawy styl, za sprawą przynależności...

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM Style – TEST

Skoda Fabia 3 generacji to samochód, który w dzisiejszych czasach nie wzbudza już większych emocji. W sumie ten model nigdy nie miał...

Opel Astra K 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Piąta generacja Opla Astry, nosząca oznaczenie K, w 2019 roku przeszła lifting. Mnie przypadło pierwszy raz stanąć "twarzą w atrapę chłodnicy" z...

KIA e-Niro 204 KM 64 kWh XL – TEST

KIA e-Niro to samochód elektryczny, który oferowany jest w dwóch wariantach. Bardziej miejskim, mającym baterie o pojemności 39,2 kWh i silnik elektryczny...