Wschodnia Obwodnica Warszawy (S17) – przebieg, informacje kiedy otwarcie i problemy trwające 10 lat

Ekspresowy pierścień wokół Warszawy nabiera kształtów. S8 (Aleja Armii Krajowej, Trasa Toruńska) jest gotowe, S2 (południowa część obwodnicy) w połowie istnieje, a pozostałe etapy mają już podpisane umowy z wykonawcami. Gorzej wygląda sprawa z S17, czyli Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Kiedy możemy spodziewać się jej ukończenia, jaki będzie przebieg i dlaczego w ogóle pojawiły się tak duże opóźnienia?

Procedury dotyczące S17 na wschodzie Warszawy zaczęły się bardzo dawno temu, bo w 2006 roku. Rok później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie DŚU), w myśl której droga miała przebiegać przez podwarszawską miejscowość Wesoła, pod którą biegłaby w tunelu.

Niestety ówczesny minister środowiska Jan Szyszko uchylił ją i wybrał nowy przebieg drogi, który wydłużał obwodnicę o 10 kilometrów i kierował ją przez Halinów. Spekulowano, że wpływ na jego decyzję miało to, że sam jest mieszkańcem Wesołej i nie chciał mieć drogi ekspresowej w okolicy. Nie będę wnikał jakie były jego motywacje – faktem było, że opóźniło to procedury związane z budową drogi.

Ekspresowa Obwodnica Warszawy

Później, po protestach, minister Szyszko został odsunięty od tej sprawy, a nowa osoba która miała być za nią odpowiedzialna przywróciła S17 do jej pierwotnego szlaku z tunelem pod Wesołą. Niestety Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) natrafiła na kolejny problem – strzeblę błotną. Trasa miała przechodzić przez rejony, gdzie występuje ta ryba, a ponieważ jest pod ochroną nie mogło się tak zdarzyć. Ponieważ racjonalnie nie dało się ominąć chronionych terenów cały projekt trafił do kosza.

Przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy

W 2011 roku wszystkie procedury ruszyły od nowa, a GDDKiA brała pod uwagę różne warianty przebiegu S17. Finalny wybór drogowców okazał się inny, niż ten sprzed paru lat. Wschodnia Obwodnica Warszawy przebiegać ma przez Sulejówek i Wesołą, ale tym razem na powierzchni. Tunel nie jest planowany.

Wywołało to znowu duże kontrowersje i sprzeciwy mieszkańców. GDDKiA uważa, że taki przebieg jest najkorzystniejszy biorąc pod uwagę natężenie i rozkładanie się ruchu oraz koszty budowy. Osoby mieszkające w Wesołej nie popierają tego stanowiska i narzekają, że trasa przetnie dzielnicę na pół i znacznie korzystniejszy byłby wariant ulokowany bardziej na południe, z trasą prowadzącą w tunelu.

Wschodnia Obwodnica Warszawy - mapa

Chociaż drogowcy już w kwietniu 2015 roku zabrali się za uzyskiwanie wymaganych dokumentów, dzięki którym będzie można podpisać umowy z wykonawcami i zacząć budowę, to wcale nie jest pewne, że będzie to miało miejsce. Protesty przeciwko wariantowi z S17 przechodzącym przez Sulejówek i Wesołą nad ziemią na pewno będą przybierać na sile, a ponowne wybranie Jana Szyszko na ministra środowiska też może skomplikować sprawę. Jeśli proponowany przez GDDKiA przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy przepadnie znowu czeka nas kilkuletnie opóźnienie.

Gdyby jednak proponowany przebieg drogi udałoby się utrzymać, to cała inwestycja podzielona zostanie na 3 etapy, za które będą odpowiadać oddzielni wykonawcy. W ramach pierwszego powstanie najdłuższy, bo 15 kilometrowy odcinek od węzła Drewnica (w ciągu trasy S8, części ekspresowej obwodnicy Marek) do węzła Zakręt. Drugi etap to liczący 2,5 kilometra odcinek od węzła Zakręt (bez budowy samego węzła), aż do węzła Lubelska. Trzeci etap dotyczyć będzie budowy samego węzła Lubelska, który to połączy Wschodnią Obwodnicę Warszawy z S2, czyli południową częścią ringu, a także Autostradą A2 do Mińska Mazowieckiego i dalszą częścią S17 prowadzącą do Lublina.

Tunel drogowy

Mogłoby się wydawać, że budowanie samego węzła jest bez sensu i tę część inwestycji można by wcielić na przykład do odcinka środkowego, od Zakrętu. Ma to jednak duży sens, ponieważ węzeł Lubelska ma kluczowe znaczenie dla całego układu dróg ekspresowych w tym rejonie Mazowsza. Jeśli przy jego budowie wyniknęłyby opóźnienia, to wszystkie budowane drogi w okolicach Warszawy będą kończyły się ślepo. Dlatego dobrze, że jedna firma zajmie się tylko nim.

Kiedy otwarcie?

Na etapy 2 i 3 (więc Zakręt – Lubelska) rozpisano już przetargi. Sporny fragment od węzła z S8 wciąż na to czeka. Zgodnie z planami węzeł Lubelska ma być gotowy w 2019 roku, co zbiegnie się czasowo z dociągnięciem do niego budowanej części Południowej Obwodnicy Warszawy. Pozostała część ekspresowego pierścienia na wschodzie ma powstać do 2020 roku.

Czy tak się stanie? Trzeba mieć nadzieję, że tak, ale patrząc wstecz jeśli chodzi o budowę WOW nigdy niczego nie można być pewnym…

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze teksty

Opel Corsa F 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Nowy Opel Corsa to samochód mający naprawdę zadziorny wygląd. Egzemplarz, który dostałem do testów jeszcze podkreślał jego...

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM Style – TEST

Skoda Fabia 3 generacji to samochód, który w dzisiejszych czasach nie wzbudza już większych emocji. W sumie ten model nigdy nie miał...

Opel Astra K 1.2 Turbo 130 KM GS Line – TEST

Piąta generacja Opla Astry, nosząca oznaczenie K, w 2019 roku przeszła lifting. Mnie przypadło pierwszy raz stanąć "twarzą w atrapę chłodnicy" z...

KIA e-Niro 204 KM 64 kWh XL – TEST

KIA e-Niro to samochód elektryczny, który oferowany jest w dwóch wariantach. Bardziej miejskim, mającym baterie o pojemności 39,2 kWh i silnik elektryczny...

Jeep Renegade GSE 1.3 Turbo 180 KM Limited – TEST

Jeep Renegade to samochód, którego śmiało nazwać można Wranglerem dla "normalnego" kierownicy. Nie aby Wranglera mogli kupić jedynie szaleńcy, ale pomimo tego,...