I pomyśleć, że jeszcze parę lat temu kręciłem nosem na elektroniczne zestawy wskaźników w samochodach, a teraz cieszę się, by nie powiedzieć jaram, gdy w kolejnym samochodzie zostają one wprowadzane. Tym razem takie cudo dostanie Audi A3, które wkrótce doczeka się faceliftingu.
O ile mnie pamięć nie myli to Jaguar XJ po raz pierwszy wprowadził do mainstreamowej (o ile limuzynę Jaguara można zaliczać do mainstreamu…ale uznajmy, że można, bo gdybym miał pół miliona złotych i nie wiedział co z nim zrobić, to mógłbym spokojnie pójść do salonu i kupić nowego XJ, tak samo jak Peugeota, czy Forda) zegary, które w 100% były ekranami LCD.
Zastanawiałem się wtedy jaki to ma sens – w końcu tradycyjne wskazówki są najlepsze, najbardziej praktyczne, najlepiej widoczne np. pod światło. A później zobaczyłem tego typu rozwiązania w prawdziwym świecie, nie tylko na zdjęciach i wątpliwości zniknęły. Bo może tradycyjne tarcze są bardzo eleganckie, ale gdy przed oczami mamy duży ekran LCD, który pokazuje nam wszystko co chcemy i robi to w szalenie efektowny sposób – to zapominamy o „ale”, które mieliśmy wcześniej.
Ostatnio w grupie Volkswagena mocno postawiono na tego typu rozwiązanie – zaczęło się od Audi TT, później przyszedł nowy Passat, a teraz sądzę, że już wszystkie nowe auta (te droższe w standardzie, te tańsze jako opcja) będą mogły być wyposażone w tego typu rozwiązania. Potwierdza to zapowiedź odświeżonego Audi A3, które w 2016 roku ma pojawić się w salonach właśnie z w pełni elektronicznym zestawem wskaźników, który kosztować będzie dodatkowe 400 euro.
12,3” na których będziemy mogli wyświetlać wszystkie informacje, które chcemy – to zdecydowanie warte będzie dopłaty w salonie. Ciekaw jestem tylko czy za parę lat tego typu ekrany nie zaczną wypierać tych, które umiejscowione są na konsoli centralnej. Jakby nie patrzeć – oba wyświetlacze dublowałyby swoje funkcje, a w samochodzie to kierowca jest najważniejszy.
Jak będzie – zobaczymy. Ja w każdym razie do cyfrowych zegarów się przekonałem i mam nadzieję, że coraz więcej producentów zacznie je stosować. Albo przynajmniej tworzyć swojego rodzaju hybrydy, tak jak czyni BMW. W samochodach z Bawarii wciąż stosowane są fizyczne elementy, ale coraz większą powierzchnię wokół nich zajmują ekrany LCD.
[AKTUALIZACJA]
Audi przedstawiło oficjalne zdjęcia odświeżonego modelu A3.
[…] kierowcy znalazły się bowiem animowane zegary. Nie jest to tak kompleksowe rozwiązanie jak np. proponuje koncern VAG, ale mamy do czynienia z kilkoma rodzajami gustownych motywów, wyświetlaniem dodatkowych […]