Polskie rajdowe odcinki specjalne będą gościć najlepszych kierowców na świecie, ścigających się w cyklu WRC – taka rzecz zdarza się po raz 3 w historii. Rajd Polski 2015 startuje już 2 lipca, a ja przedstawiam wszystkim zainteresowanym kilka praktycznych porad i informacji związanych z tym wydarzeniem.
Przyznam się, że mimo mojej dużej sympatii do rajdów samochodowych, nigdy nie byłem na Rajdzie Polski jako kibic, a zmagania na OS-ach zawsze oglądałem w telewizji lub w Internecie. W tym roku również niestety nie będzie mi dane zawitać do Mikołajek w dniach 2-5 lipca 2015, czego naprawdę żałuje.
Klimat takiej imprezy to coś wyjątkowego – kibice, ryczące samochody rajdowe na każdym kroku, planowanie trasy. Szalenie przyjemnie spędza się czas w takim otoczeniu, a na rajdzie rangi WRC trwającym kilka dni wrażenia muszą być jeszcze lepsze, bo w końcu Mazury na kilka dni staną się światową stolicą rajdów samochodowych.
Dlatego dla wszystkich zainteresowanych 72 Rajdem Polski mam kilka informacji i praktycznych wskazówek:
1. Ceny biletów
Niestety tego typu imprezy nigdy nie należały do tanich. Aby móc wejść na odcinki specjalne Rajdu Polski trzeba przygotować minimum 150 zł. Za tę kwotę otrzymamy możliwość wejścia na punkty widokowe na odcinkach specjalnych i na parkingi (tzw. RALLY PASS). Później, za 200 zł (RALLY PASS PLUS), dostajemy kilka dodatkowych gadżetów, np. informator rajdowy i przede wszystkim możliwość wejścia na Super OS Mikołajki (i miejsca stojące). RALLY PASS KOMFORT dodaje dedykowane nam siedzące miejsce na odcinku w Mikołajkach i kosztuje 300 zł. Na szczycie listy znajduje się RALLY PASS GOLD, w którym za 600 zł otrzymujemy dostęp do specjalnych stref VIP na odcinkach specjalnych i parkingach. Na Super OS-ie w Mikołajkach z taką wejściówką będziemy mogli zasiąść na trybunie VIP, postawić samochód na parkingu VIP, a na koniec wziąć udział w przyjęciu z cateringiem. Są też bilety umożliwiające wstęp na pojedynczy odcinek specjalnych w cenie około 50 zł.
Jeśli miałbym kupować bilety, to osobiście wybrałbym opcję za 150 zł. Nie jestem wielkim fanem Super OS-ów, bo to nie są dla mnie prawdziwe rajdy. Ponadto na tego typu odcinkach specjalnych są zazwyczaj tłumy ludzi, przez co wszędzie trzeba czekać, przeciskać się i walczyć – mnie to tak bardzo nie bawi. Przez kilka dni zmagań na klasycznych odcinkach specjalnych każdy zdąży zobaczyć tyle rajdówek, że z powodu braku wzięcia udziału w Super OS’ie Mikołajki nie powinien czuć wielkiego dyskomfortu. Jeśli jednak chciałbym wziąć w nim udział, to… brałbym osobiście od razu RALLY PASS GOLD za 600 zł wychodząc z założenia, że taka okazja nie zdarza się codziennie. Zapewnia on sporo dodatkowych benefitów, a na Super OS’ie gwarantuje komfort i dobrą widoczność, bo VIPy na pewno nie będą się o to martwić. Bilety można zamówić tutaj.
2. Noclegi
Tekst ten piszę 28 czerwca 2015 roku. Niestety w tym momencie jak sądzę nie ma co już liczyć na dobre i tanie miejsca do spania – te są już dawno zarezerwowane. W chwili obecnej idąc do hoteli w okolicy miejsca zmagań kierowców rajdowych trzeba liczyć się z wyższymi kosztami. Trzeba zatem polować na okazje lub pomyśleć np. o polu namiotowym. Wyjdzie taniej, a na rajd w sumie nie jedzie się po to, aby mieszkać w luksusach :)
3. Dobre miejsca widokowe
Każdy rajd rządzi się swoimi prawami, jednocześnie pewne prawidłowości są zbliżone dla wszystkich imprez tego typu. Jedną z nich jest to, że warto być na OS’ie trochę wcześniej i przejść się po nim w poszukiwaniu fajnych miejscówek. Czasami wymaga to solidnego spaceru, jednak zazwyczaj efekty w pełni wynagradzają trud. Polecam też przemieszczać się po odcinkach specjalnych w trakcie przejazdów kolejnych załóg. Jest to szczególnie ważne jeśli chcemy np. zrobić też na rajdzie trochę zdjęć. Pamiętajmy, że najlepsze auta WRC zespołów fabrycznych Volkswagen, Citroen, czy Ford w tym sezonie przez pierwsze dwa dni rajdu startują na początku stawki (według kolejności w klasyfikacji generalnej)
Polecam też przed całą imprezą stworzyć plan kibicowania – racjonalnie spojrzeć na jakie odcinki uda się nam dojechać, a które trzeba ominąć. Nie warto tworzyć terminarza zbyt napiętego, bo zwyczajnie nie damy rady wszystkiego zobaczyć i tylko się sfrustrujemy.
4. Bezpieczeństwo
O tym nie można zapominać. Obecnie trasy odcinków specjalnych są dobrze zabezpieczone, jednak wszystkich miejsc stewardzi nie upilnują. Dlatego warto brać to pod uwagę i stawać tam, gdzie według nas samych będziemy czuć się komfortowo i bezpiecznie. Niestety najlepsze widoki często zapewniają miejsca niebezpieczne, ale nie warto przesadnie ryzykować dla zobaczenia kilku przejazdów z fajnej perspektywy.
Wszystkim, którzy pojawią się na 72 Rajdzie Polski życzę świetnej pogody (patrząc na prognozy tej nie powinno brakować) i równie ciekawej rywalizacji. Każdy kto wybierze się do Mikołajek na brak emocji narzekać nie powinien :)
Zdjęcia pochodzą z WRC.com
praktyczne wskazówki dla kibiców od osoby która nigdy nie była na rajdzie- fuck logic
Była za to na innych rajdach :) Dlatego nie daję wskazówek „który odcinek na Rajdzie Polski jest najlepszy”, tylko skupiam się na rzeczach uniwersalnych.
Jest tu bardzo powazny blad – „najlepsze auta zespolow fabrycznych WRC” jada na poczatku a nie na koncu! Pierwsze dwa dni liderzy cyklu jada jako pierwsi, w ostatni dzien kolejnosc jest wg. zajmowanych miejsc w rajdzie, ale wciaz auta WRC przejezdzaja OS-y jako pierwsze. Po nich WRC-2, potem WRC-3 i pozostale zalogi.
Jasne – dzięki za czujność, o zbyt późnej porze pisałem ten tekst najwyraźniej ;)